lördag 8 november 2014

Marknad avviker allt mer från verkligheten?

Det rallyt vi har sett den senaste tiden har inte gjort mig mindre orolig, tvärtom har min oro ökat betydligt. Uppgången skedde snabbt och antyder att alla investerare ser nedgångar som temporära.

(nedan kommer jag göra anspråk på rationaliteten, vilket är ett arrogant agerande. Sedan kan man alltid fråga sig vad egentligen rationalitet innebär?)

Korrektionen var högst rationell, då vi bevittna den sämsta månatliga orderingång i tysk industrin på 5 år och den sämst BNP tillväxten i Kina sedan många år tillbaka. Efter en initial korrektion förträngdes denna information. Samtidigt har priset på olja och diverse metaller dykt, vilket antyder att efterfrågan i världsekonomin är förhållandevis svag just nu.

Generellt bryr jag mig föga om makrosiffror och jag betvivlar att jag kan bilda mig någon större uppfattning utifrån dessa. Jag tycker inte heller att man ska extrapolera enstaka perioders utfall in i oändlighet (positiva som negativa), då framtiden är oviss. Vad jag vänder mig emot är att börsen efter en kort period av oro har uteslutit/glömt bort möjligheten att Tyskland kan vara på väg mot en recession. Idag har vi en börs som inte bara struntar i att värderingarna är höga, utan också hur realekonomin utvecklas. Marknaden har avvikit länge ifrån verkligheten, men problemet är att verkligheten gör sig påmind förr eller senare.

Kanske befinner vi oss i en ny ekonomi som man kan kalla centralbanksekonomin. I centralbanksekonomin styrs den ekonomiska utvecklingen med järnhand och det finns inga förlorare på börsen. I centralbanksekonomin kan tillgångsinflationen tillta och skulderna kan bli större och större. Men om centralbanksekonomin är så framgångsrik, varför har detta inte prövats tidigare? Varför har denna revolutionerade ekonomiska form först blivit "påkommen" idag?

Alla tror idag att centralbankerna kan göra placerarna rika genom att bedriva en specifik monetära politik. Jag är skeptisk till detta eftersom det verkar vara alldeles för bra för att vara sant. Jag tror istället att centralbankerna aktivt bidrar till spekulation och fortsatt bubbeluppbyggnad på börsen, obligationsmarknaden och fastighetsmarknaden som kommer medföra konsekvenser.

Kanske är jag bara en cynisk pessimist som är utsatt för konfirmeringsbias? Jag kan inte vet vad som ska ske i framtiden, men det vet ingen annan heller. Eftersom jag ej vet vad som ska ske i framtiden så är jag orolig, då värderingarna lämnar inget utrymme för överraskningar. Såvida man inte tror att ekonomins cykliska natur upphört lär det uppstå överraskningar inom sinom tid.



4 kommentarer:

  1. Aktuell kommentar från en erfaren nationalekonom...

    http://www.svd.se/naringsliv/lars-jonung-riksbanken-baddar-for-nasta-kris_4077331.svd

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väldigt bra artikel. Skönt med kritiska röster inom en annars så okritisk yrkesgrupp.

      Radera
  2. Fast vad är du orolig över? Mr market sänker ju priserna då och då, vilket ger bra köpelägen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storleken på eventuella sänken kan vara av intressen.

      Radera