torsdag 13 augusti 2015

Uppdatering KLX inc

Jag har sålt KLX inc efter att jag upptäckt att jag klantat mig rejält. Tyvärr är jag varken så begåvad eller intelligent som jag skulle önska.

"Tes: Aerospace bör med lätthet värderas till p/e 15. Om Aerospace värderas till p/e 15 värderas Aerospace högre än KLX incs market cap. Förhoppningsvis vänder Energy Services tillbaka till lönsamhet och därmed ges en gratis option mot högre olje/gas priser. Skulle oljepriset förbli lågt är risken inte jätte betydande, givet den högkvalitativa verksamheten mot flygindustrin och den låga multipeln. Energy Services expanderar nu och sker en vändning i oljesektorn har bolaget goda förutsättningar för att dra nytta av vändningen." (inlägg den 28 juni 2015)

Jag missa en väldigt viktig "detalj" i KLX incs räkningar och detta leder till att hela investeringen faller ihop. Varför jag missa att ta KLX incs kapitalstruktur i beaktelse vet jag ej. Kanske var jag lite för optimistiskt lagd när jag kolla på KLX inc och blev förblindad av de trevliga siffrorna, samt att Baupost tagit en position. Denna miss leder till att KLX incs lönsamhet är betydligt mindre än jag räknat med. Man kan fortfarande rättfärdiga investeringen om man besitter gudomliga insikter och vet att oljepriset kommer återvända till 110 dollar per fat inom kort, men uppsidan har blivit mindre. Däremot har risken för en större kapitalförlust ökat vid händelsen av en längre period av "låga" oljepriser. Någon gratis option existerar alltså inte!

När man upptäcker att man gjort ett misstag blir det lätt så att man försöker rättfärdiga investeringen och detta är ett mycket farligt agerande. Är tesen död så är den död och därmed bör man avsluta positionen. Jag ursäktar den felaktigt optimistiska informationen i det tidigare inlägget.

Dollarkursen har gått åt rätt håll och förlusten blev -10% och innehavet uppgick till 3,5% av min "portfölj". Vad som händer fortsättningsvis är svårt att säga och jag skulle inte bli förvånad om att KLX inc kommer utvecklas väldigt bra på sikt. Jag har sålt något som Baupost (Klarman) köper och oddsen för att jag har rätt på sikt är låga. Dock "förstår" jag inte varför Baupost äger KLX inc och därmed är det dags att avsluta positionen.

“There is a complicating factor that makes the handling of investment mistakes more difficult. This is the ego in each of us. None of us likes to admit to himself that he has been wrong. If we have made a mistake in buying a stock but can sell the stock at a small profit, we have somehow lost any sense of having been foolish. On the other hand, if we sell at a small loss we are quite unhappy about the whole matter. This reaction, while completely natural and normal, is probably one of the most dangerous in which we can indulge ourselves in the entire investment process." (Philip Fisher)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar